3/22/2013

Sponzoring - co pro něj udělat?

Na Ask.fm Slušného a Barely Legal či ve zprávách Yoyofficeru se to poslední dobou jen množí otázkami, jak se stát členem nějakého teamu. Původně jsem sem chtěl dát pouze odkaz na hezký článek Johna Naruma z Yoyojamu, ale vypadá to že svůj blog částečně smazal, tak to musím sepsat sám. Většinou se bude jednat jen o obecné věci, na které by po chvíli přemýšlení přišla většina z vás a ani by jste se  nemuseli ptát na ask.fm.


Hned na úvod chci říci, že stát se členem nějakého teamu by nemělo být hlavním cílem yo-yerů, spíš jen takovým příjemným bonusem a odměnou za dlouhodobou snahu. Užívejte si yo-yování, komunitu,  soutěže a když to přijde, tak to přijde.


Buďte aktivní

- Natáčejte videa, v klidu v nich předvedete svůj styl nerušený nervozitou a chybami z contestu, ukážete i jaký je váš skill v editování a taky jaký máte hudební vkus :) Bohužel často také ukážete svojí lenost, pokud do videa nahážete záběry s chybami. Když si nedáte ani práci a čas s točením, jak od vás může firma očekávat svědomitý přístup k reprezentaci?
Když se vám video povede, můžete se dočkat i sdílení na velkém blogu jako je Yoyonews, kde si vás může všimnout firma z druhého konce světa.


- Soutěžte. Objíždějte malé i velké soutěže, čím víc tím lépe. Získáte tak množství zkušeností a postupně se budete na pódiu cítit čím dál tím lépe. Taky dostanete možnost předvést své showmanství. Ukážete své nadšení do yo-ya a odhodlání za ním i cestovat. A pár contestů v zahraničí donese nové zkušenosti a známosti.
Z videí si vás opět může všimnout váš budoucí sponzor a čím lepší výsledky, tím je ta pravděpodobnost větší. Některé firmy na výsledky z contestů kladou největší váhu při rozhodování, taková je třeba C3.
Soutěže také budou hlavním místem, kde budete propagovat svého sponzora, tak ukažte že těch míst bude hodně.


- Komunita. Choďte na seshny, do yo-yo obchodů, na všechny možné akce. Pomáhejte na contestech, vykonávejte nějakou funkci v Yo-yo Asociaci, atd. Opět tím ukážete že na yo-yu vám záleží a obětujete pro něj i volný čas.
Přicházíte tak do kontaktu s velkým množstvím lidí, což je opět důležité pro případného sponzora. Když vám pošle své nové yo-yo či prototyp, chce aby se dostalo do rukou co nejvíce lidem, ideálně i obchodům které ho následně objednají. To že vám bude ležet doma na poličce a kromě vás si s ním nikdo nezahází, žádné nové zákazníky nepřinese.


 - Ukažte sympatie ke značce. Máte oblíbenou značku? Tak jim to ukažte! Stačí příspěvek na Facebook jak se vám ta značka líbí, nějaké hezká fotka, zmínka o jejich yo-yu ve vašem videu. Pořiďte si jejich tričko a noste ho na contestech. Je taky dobré, když několik jejich yo-yí vlastníte. A co mě osobně přijde hodně prospěšné, napište recenzi na jejich yo-yo a dejte jí na Yoyoexpert a jiná fora.
Není nic horšího, než když vám napíše nějaký Pepa z prostředka Ruska, že chce být ve vašem teamu, ale v životě jste od něj neviděli jedinou známku sympatie k vaší značce a vaše yo-yo nejspíš v životě nedržel v ruce.

- Dobré vystupování. Buď přívětiví, pomáhejte méně zkušeným, prostě zkuste být aspoň trochu oblíbení v komunitě. Samozřejmě nepovede se to úplně dokonale, vždy bude existovat část lidí co vás nemusí, ale z toho si nic nedělejte, bez haterů se neobejde nikdo, velké hvězdy yo-yo světa nevyjímaje.

- Buďte originální. Když kupříkladu nemůžete zaujmout sponzora výsledky na contestech či nádhernými videi, zkuste být něčím originální. Velmi hezký styl či extrémně unikátní prvky na vás přitáhnou velkou pozornost, ikdyž je natočíte jen v pokoji na mobil.


Nepište firmám, ať vás vezmou do teamu!

Sponzor by si měl nejprve všimnout vás, když vaším prvním krokem bude napsání emailu či zprávy na Facebooku, moc dobře to nezapůsobí. Vyznívá to jak "žebrání" o místo, zvlášť když jste předtím neviděli od tohoto člověka žádný zájem o vaší společnost. Takovou zprávu napíšete během 5ti minut 15 firmám a ani na jednu nezapůsobíte.

Tady jedna ukázka z facebooku Yoyofficeru



Když už ale něco takového píšete, zkuste uvést více podrobností. Uveďte své výsledky na soutěžích, jak jste aktivní v komunitě, váš vztah k té značce a nezapomeňte přiložit nějaká videa. A hlavně, napište proč by vás ta značka měla chtít, co pro ní můžete udělat!

Občas i tento způsob zafunguje a pokud napíšete nějaké menší značce a máte co nabídnout, můžete se ke sponsoringu jednoduše dostat.


Co když vám někdo sponzoring nabídne?

Když už budete mít to štěstí a nějaká firma vám sponzoring nabídne, nejdřív se zamyslete, zda je to opravdu ta pravá.

 Jaká je ta firma? 
 Úplně první otázka by měla být, znáte tu firmu? Zkuste si o ní něco zjistit, odkud pochází, pověst, zaměření, kdo za ní stojí.

Jaké jsou vaše zkušenosti s jejich yo-yi? Pozor ať neskončíte s yo-yi, se kterými nebudete chtít házet a se kterým nezvládnete zajet ani svůj freestyle. 

Chcete být s tou firmou spojování? Přiznejme si to, některé společnosti mají pověst opravdu špatnou, ať už se to jedná kvality yo-yí či obchodní praktiky. Vy s ní budete od té doby spojování, tak si rozmyslete či chcete mít něco společného s takovými 9.8 yoyos, Magic Yo-yo a dalšími.

Kdo už je v tom teamu? Není v něm někdo koho nemáte rádi či někdo kdo je obecně nepopulární a vy s ním nechcete být spojování?


A nejdůležitější otázka, chcete jí reprezentovat? Budete mít klidné svědomí až svým kamarádům doporučíte jejich yo-ya? Chcete obětovat svůj čas a práci právě pro tuto firmu? Rozhodnutí je na vás.

7 komentářů:

  1. Točim videa, jezdím na soutěže, vedu kroužky (kurzy), pomáhám začátečníkům, snažím se pomáhat jak můžu, teď organizuju contest, myslím, že i moje chování k druhým není špatné a stejně hážu už 3 roky sám na sebe :D Touhu o sponzoringu už jsem dávno vzdal :D

    OdpovědětVymazat
  2. Petr má pravdu jeden z nejlepšich yoyerů a nevic v pohodě co znám bez něj bych byl uplný hovno ale taky mě štve že nemá sponzora :( M

    OdpovědětVymazat
  3. 2 petr - asi jsi se nesnazil upoutat pozornost nejakyho konkretniho sponzora dostatecne. je rozdil, kdyz nekdo chce bejt sponzorovanej kymkoliv, hlavne at ma yoya zadara, nebo ma rad jednu znacku a na tu cili.

    OdpovědětVymazat
  4. O yoya zadara mi vůbec nejde :)Měl jsem hrozně rád Werrd třeba, dokonce mi poslali i yoyo. Točil jsem s ním videa psal jsem si s nimi a pak najednou totální odmlka...asi mám na tohle smůlu no :D

    OdpovědětVymazat
  5. Aha , a když jsi v tom teamu nějakém jak to funguje s signature modelama ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je poněkud složitější, jde tam o hodně věcí, jak je ta firma velká, jaký máš kontakt s vedením,jak dlouho tam jsi jak moc jsi známý a spousta dalších věcí.

      Vymazat